Traim intr-o societate care ne obliga sa fim in continua miscare. Mersul la munca, studiul pentru examenele finale, sprijinirea familiei noastre si alte preocupari creeaza stres si sentimente negative.

In timp ce ne concentram actiunile asupra celorlalti si trebuie sa facem ceea ce ni se cere zi de zi, uitam sa avem grija de cei mai importanti oameni din viata noastra: de noi insine.

Conectarea cu interiorul nostru devine necesara in aceste situatii si meditatia este o tehnica buna pentru a o realiza. Cu toate acestea, meditatia nu este o sarcina usoara si, prin urmare, este necesar sa apelam la experti care sa ne ghideze. In acest articol vom vedea ce este meditatia ghidata , ce beneficii presupune aceasta si vom vorbi despre cateva tipuri.

Ce este meditatia ghidata?

Meditatia ghidata este un instrument care ne permite, prin cuvinte si imagini, sa lasam deoparte emotiile negative precum durerea, stresul si grijile de zi cu zi, ajutandu-ne sa ne conectam cu interiorul nostru.

Aceasta tehnica a devenit din ce in ce mai populara. Pe de o parte, din cauza necesitatii de a gestiona stresul societatii actuale si, pe de alta parte, pentru ca este un instrument usor de aplicat in fiecare zi cu ajutorul potrivit.

Modul in care se face meditatia ghidata este destul de simplu. O persoana care actioneaza ca expert in meditatie, cum ar fi un guru sau un ghid spiritual, este responsabila sa ofere o serie de instructiuni pentru a ajuta persoanele interesate sa ajunga la o stare de relaxare.

Cu cunostintele sale de specialitate, cel care conduce meditatia ajuta sa se concentreze asupra obiectivelor personale ale celor care vin la el. Aceste scopuri pot fi o stare emotionala mai buna in general, acceptarea unei situatii in care nu exista control sau pregatire psihologica fata de un anumit obiectiv. Din acest motiv este utilizat pe scara larga in antrenamentul sportivilor de elita.

Pentru a o desfasura, poti participa la ateliere si sali de sport specializate, dar exista si posibilitatea de a o face de acasa, deoarece nu ai nevoie de mult spatiu sau de prea multe resurse pentru a medita. Pe Internet gasesti sute de videoclipuri in care sunt explicate diferite tipuri de meditatii, precum si CD-uri, videoclipuri si carti foarte bine detaliate de vanzare.

Ce beneficii presupune?

Prin utilizarea acestei tehnici, persoana poate atinge bunastare, datorita faptului ca contribuie la atingerea unei stari de calm si ofera satisfactie psihica si corporala. In plus, daca este utilizat in mod corespunzator, are un impact pozitiv atat asupra sanatatii fizice, cat si asupra sanatatii psihologice .

Unele dintre beneficiile meditatiilor de acest tip sunt:

  • Intareste sistemul imunitar.
  • Abilitati cognitive imbunatatite: memorie, concentrare, atentie…
  • Rezilienta mai mare.
  • Stabilitate emotionala.
  • Imbunatatirea bolilor precum hipertensiunea arteriala, cancerul, fibromialgia, astmul si problemele cardiovasculare.

Tipuri de meditatie ghidata

Motivele pentru care este necesara o meditatie ghidata pot fi mai multe. De aceea exista diferite tipuri, utilizate in functie de tipul de problema a cui o solicita.

1. Meditatii traditionale

Ghidul spiritual sau guru da instructiunile oral, ghidand ascultatorul intr-o stare meditativa. De obicei sunt multe pauze de tacere si nu este frecvent sa le insotiti cu muzica.

Scopul acestui tip de meditatie poate fi foarte variat, dar ele sunt de obicei folosite pentru a incepe sau pentru a mentine o stare de calm .

2. Meditatie cu vizualizare

Sunteti invitat sa va imaginati un obiect sau o scena cu intentia de a obtine o mai mare relaxare. Resurse foarte recurente sunt razele de lumina de diferite culori, fiecare dintre ele reprezentand o emotie cu care sa lucrezi .

3. Relaxare si scanare corporala

Scopul sau este de a atinge gradul maxim de relaxare la nivelul corpului. Persoana devine constienta de toate partile corpului sau si chiar de temperatura corpului.

Ele sunt de obicei insotite de muzica sau sunete relaxante ale naturii, reusind sa introduca pe oricine este ghidat intr-o stare de calm profund.

4. Tonuri binaurale

Potrivit fizicianului Heinrich Wilhelm Dove, atunci cand doua sunete cu frecvente diferite sunt prezentate fiecarei urechi, mintea incearca sa impace diferenta prin crearea unui al treilea val. Sunt amplasate unele casti si este prezentat un sunet in care este prezentat un sunet diferit pe fiecare parte .

Potrivit adeptilor acestui tip de meditatie ghidata, prin utilizarea tonurilor binaurale, undele alfa sunt stimulate si este posibila conectarea cu interiorul.

5. Afirmatii

In loc sa gandeasca negativ, precum „am sa renunt”, „nu ma pricep la asta”, „o sa doara”, el isi propune sa reformuleze aceste ganduri intr-un format mai optimist: „Sunt sanatos”, „Am parcurs un drum lung”, „daca sunt aici este din cauza efortului si angajamentului meu”.

6. Meditatie ghidata de mindfulness

Respiram tot timpul si totusi nu acordam suficienta atentie acestui proces natural.

Premisa din spatele acestui tip de meditatie ghidata este ca, daca poti controla ceva la fel de simplu si fundamental precum respiratia, iti poti antrena mintea in aproape orice.

7. Mindfulness

In Occident, a aparut un curent filozofic care este compatibil cu fundamentele din spatele meditatiei: Mindfulness sau Full Atention.

Mindfulness a castigat faima deoarece nu este legata de o religie , spre deosebire de alte meditatii care vorbesc despre chakre si idei extrase din budism si hinduism.

O alta particularitate a acestui tip de meditatie este faptul ca nu trebuie facuta stand nemiscat. Poti intra intr-o stare de constientizare indiferent daca mergi pe strada, faci vasele sau chiar sub dus.

Lucrul fundamental este sa te poti concentra asupra a ceea ce faci si a senzatiilor pe care le produce.

8. Meditatii ghidate pentru un somn mai bun

Sunt una dintre cele mai folosite , mai ales datorita faptului ca traim intr-o societate in care programele ne impiedica sa avem obiceiuri adecvate de somn.

Multi oameni au probleme cu somnul si, cand se culca, calculeaza cat timp au la dispozitie inainte de a trebui sa se trezeasca pentru a merge la munca. Problema este ca, cu cat vrei sa dormi mai mult, cu atat este mai dificil sa o atingi.

Meditatiile ghidate pentru un somn mai bun ofera o serie de instructiuni care te ajuta sa adormi in mod natural si nu fortat .

In timp ce incercati sa dormiti, puteti revizui ceea ce s-a intamplat pe parcursul zilei, detectand acele emotii negative pentru a le lasa treptat deoparte.