In articolul precedent despre etapele pe care trebuie sa le „bifezi” in traiectoria ta spre succes am vorbit despre determinare, atitudine profesionala si planificarea realista a carierei. Acum ne vom concentra mai mult pe relatia cu colegii de birou, spiritul competitiv si buna cunoastere a sistemului din care faci parte.

Trebuie sa stii exact CE vrei si sa te concentrezi pe CUM sa obtii fara a ajunge la compromisuri profesionale sau ore muncite mult peste program, din cauza unui management deficitar al timpului.

Iata cateva lucruri importante de care trebuie sa tii cont in fiecare zi – roadele se vor vedea mai tarziu:

6. Integreaza-te!

Nimeni nu isi doreste o „oaie neagra” in echipa sau pe cineva care inoata mereu impotriva curentului. La locul de munca ajungi sa interactionezi in mod voit sau nu cu diferiti membrii ai colectivului, de aceea este bine sa cauti armonia in relatia cu fiecare dintre ei. Antipatiile personale trebuie „puse la colt” – concentreaza-te doar pe aspectele profesionale!

Cum faci acest lucru mai rapid:

  • Cunoaste-ti colectivul! Cauta sa observi cum trateaza colegii proiectele si ce solutii aleg sa foloseasca in situatii de criza.
  • Foloseste acelasi limbaj, de la termenii specifici domeniului pana la anumite „tertipuri” folosite in cadrul colectivitatii
  • Atentie la tinuta! Alege-ti hainele in conformitate cu locul de munca: prima impresie poate impune respect
  • Invata sa relationezi cu diferite tipuri de personalitati! Gaseste o modalitate de comunicare cu fiecare om in parte
  • Cunoaste ierarhia companiei si afla ce e „off-limits” (daca nu sunt tolerate relatiile amoroase intre angajati etc.)

7. Fa un pas inainte!

Daca vrei sa avansezi in cadrul companiei, cunoaste atributele postului vizat dinainte de a incepe „vanatoarea”: de la codul de munca si comportamentul cerut pana responsabilitati. Daca ti-ai setat scopul, incepe sa-ti planuiesti ascensiunea – realist, incet dar sigur, cu atentie la fiecare pas.

8. Cultiva-ti diplomatia!

O persoana cu tact este privita intotdeauna cu ochii buni. Nu porni dispute, ci pune-le capat atunci cand apar. Inspira calm si incredere celor din jur. Fa-te remarcata prin obiectivitatea de care dai dovada in orice situatie si prin atitudinea impartiala.

De asemenea:

  • Intr-o disputa, cauta sa gasesti sursa problemei, nu tapul ispasitor. Afla de la ce a pornit si cum se poate solutiona cat mai rapid.
  • Nu lua partea nimanui inaintea de-a avea toate datele problemei!
  • Unele pareri personale sunt menite sa ramana personale!
  • Fii impaciuitoare si pastreaza-ti calmul cand exista conflicte intre colegi/superiori
  • Atentie la abuzuri sau hartuire sub orice forma! Ia atitudine daca tu sau o colega sunteti victimele unor astfel de situatii – exista legi care va protejeaza!

9. Cunoaste sistemul din care faci parte

Este important sa-ti cunosti firma/compania pana la ultimul detaliu. Ce anume reprezinta, prin ce se diferentiaza de concurenta si ce aduce nou pe piata. De asemenea, cauta sa afli regulile nescrise ale companiei, cele pe care nu le vei gasi neaparat in fisele de post.

De asemenea:

  • Fii atenta la modul de adresare! Felul in care vorbesti cu cei din jur reflecta respectul pe care-l oferi, cat si fluiditatea comunicarii.
  • E important sa stii cand sa ramai putin peste program si cand poti pleca mai devreme.
  • Resursele puse la dispozitie in cadrul biroului nu sunt puse pentru uzul personal, ci pentru confortul angajatilor. Incearca sa nu colectionezi suluri de hartie igienica, pixuri sau alte obiecte 🙂
  • Identifica oamenii care conteaza in firma si sustine-i pe cei care fac o diferenta, aduc ceva nou
  • Atentie la „agenda personala” a sefului, ce obiective urmareste!

10. Fii pregatita, ai concurenta!

Vrei o promovare sau o marire de salariu in acest vremuri tulburi – cum faci? In cazul in care ajungi sa cunosti dinainte ceilalti „candidati” la aceste beneficii, cauta sa le identifici atuurile si slabiciunile, pentru a fi mai bine pregatita sa le faci fata: fii ceea ce ei nu pot fi, fii mereu cu un pas inainte. Asta nu inseamna sa cauti favoruri sau sa sabotezi sansele celorlalti la postul vizat! In schimb: exceleaza unde toata lumea da gres, surprinde-ti colegii si superiorii cu idei curajoase, da o mana de ajutor cand nimeni nu se asteapta.

De asemenea:

  • Cunoaste „psihologia” promovarii: nu incerca sa iesi excesiv in evidenta, ci sa imbunatatesti totul treptat
  • Nu oferi prea multe informatii despre viata ta personala la locul de munca!
  • Atentie la absolut tot ce se intampla in jurul tau, nu se stie de unde pot aparea ocazii ideale sau probleme…

Nu uita ca „Nu exista job-uri nepotrivite, doar atitudini nepotrivite pentru job” – si orice atitudine poate fi „reglata” astfel incat sa-ti asigure succesul!