Cum construiesti o cariera de succes? (Partea I)

Esti buna la jobul pe care ti l-ai ales. Este un atu! Dar a fi buna in ceea ce faci nu este de ajuns pentru a atinge succesul total in cariera. Ai nevoie de ceva in plus…

In vreme ce toti ceilalti se concentreaza exclusiv pe munca prestata, fara a vedea imaginea de ansamblu, tu trebuie sa urmezi niste reguli de managment personal – care se refera nu numai la CE faci, dar si la CUM o faci, la cum sunt percepute actiunile tale de catre ceilalti si ce anume aduci in plus in domeniul tau de activitate. Iata cum poti fi mereu cu un pas inaintea colegilor tai:

1. Dovedeste ce poti

Aceasta regula subliniaza ceea ce americanii ar defini drept „walk your talk„: cunoaste-ti job-ul bine, fa-l bine si fii mai buna la el decat restul lumii. Secretul sta in a fi mereu calma si eficienta, dar mai ales a arata ca stii ce faci si detii controlul in totalitate. Atitudinea ta e un statement la locul de munca! Rezolva task-urile zilnice cu incredere si usurinta. Sustine-ti cuvintele cu fapte si implicare in responsabilitatile pe care ti le asumi la job.

Nu uita:

  • Raportul nesolicitat reprezinta o buna metoda de a te remarca si a de arata initiativa.
  • Nu sta locului! Ocupa-te intotdeuna de cate ceva! Demonstreaza-ti eficienta!
  • Alege cu atentie proiectele in care vrei sa te implici. Ai grija sa faci fata numarului de responsabilitati!
  • Detine o informatie pe care altii nu o cunosc. Vino cu ceva nou in echipa!
  • Promite mai putin si finalizeaza mai multe proiecte!
  • Fii 100% implicata!
  • Nu pierde placerea lucrurilor pe care le faci si entuziasmul in proiectele tale!

2. Fii constienta de faptul ca esti evaluata tot timpul

Fiecare aspect al activitatii tale este luat in vizor si analizat de catre cei din jur si mai ales de catre superiori – in special in aceste vremuri incerte. Asigura-te ca feedback-ul pe care il primesti este unul pozitiv, ca impresia lasata este una favorabila pentru cariera ta.

Sigur, nu poti garanta pentru fiecare persoana in parte care te va judeca. Concentreaza-te insa nu sa fii ultima pe lista celor dati afara, ci prima pe lista celor promovati atunci cand va veni vremea!

3. Planifica-ti cariera!

Daca nu stii catre ce vrei sa te indrepti, atunci cu siguranta vei ajunge in locul gresit. Planifica atent pasii pe care ii ai de urmat in cadrul companiei din care faci parte. Stabileste niste target-uri personale realiste, atat pe termen scurt cat si pe o perioada mai extinsa de timp.

Unde te vezi in sase luni, intr-un an, peste cinci ani? Par intrebari demne de un interviu de angajareprevizibil, dar capacitatea ta de-a te organiza si de a-ti stabili obiective conteaza enorm pe termen lung. Dezvolta-ti o strategie de dezvoltare pe partea de business, dar si personala pentru ceea ce consideri „viitorul apropiat”.

De asemenea:

  • Studiaza sistemul de promovare al firmei/companiei din care faci parte. Atentie la pozitia de pe care pornesti si la cea catre care vrei sa urci in ierarhia companiei!
  • Stabileste obiective clare si indeplineste-le eficient!
  • Evalueaza-ti plusurile si minusurile, abilitatile si defectele! Trebuie sa fii cel mai mare critic al tau, dar si persoana care crede cel mai mult in sine insasi.
  • Anticipeaza! Fii mereu cu un pas inaintea celor de pe o pozitie similara, fara a pierde insa spiritul de echipa.
  • Cauta oportunitati in fiecare proiect desfasurat!

4. Nu barfi!

Daca nu ai nimic bun de zic, alege sa taci. Tendinta oamenilor este sa-ti judece atat cuvintele, cat si modul in care le folosesti si persoanele spre care „tintesti”, deci atentie mare la ce spui!

Cauta sa ai logica si claritate in ideile exprimate. Asigura-te ca mesajul trimis este perceput in totalitate! Fii sigura ca cei din jur au inteles exact ce ai vrut sa exprimi si nu altceva, pentru a nu se produce erori de comunicare.

5. Ai grija cat de mult imparti cu ceilalti!

Intr-o lume unde transparenta actiunilor si a cuvintelor iti poate periclita proiectele, este binevenita o atentie sporita catre cei cu care vii in contact.

Este bine sa te bazezi pe actiunile tale si nu neaparat si pe cele ale celor din jur, desigur intr-o anumita limita. Nu zice nimeni sa consideri fiecare coleg de munca un dusman sau un adversar si sa-ti pierzi spiritul necesar lucrului in echipa… ci doar sa fi realista.

In plus:

  • Cunoaste etica industriei din care faci parte
  • Atentie la partea juridica a domeniului pentru a nu te trezi intr-un proces nedorit
  • Nu uita de valorile personale
  • Nu-i induce pe ceilalti in eroare
  • Tine o evidenta ferma a proiectelor tale.